על קירות תל אביב- סיור גרפיטי בשכונת פלורנטין

אחד מהדברים שאני תמיד אחפש בביקורים שלי בתור תיירת בחו"ל הוא ציורי גרפיטי על קירות הערים הגדולות שבהן אני מבקרת.

חוץ מזה שהם מושכים לי את העין ועושים לי שמח וצבעוני בלב, אני יכולה תמיד ללמוד מהם הרבה על החיים והתרבות של המקום או של כאלה שביקרו בו בזמן כזה או אחר ובער בהם להשאיר את חותמם בעיר או להגיד לנו, עוברי האורח שיבואו אחריהם, משהו חשוב.

מה מציק להם ומה כואב?

תחת מה הם רוצים לחתור ומה הם חושבים שצריך לשנות?

על מה הם רוצים לצאת ולמחות?

כי כשלומדים להסתכל על גרפיטי קצת מעבר, מגלים שמאחורי כל אות או ציור קיימות אמירות מחאה או ביטויים עצמיים עמוקים ומרתקים כל כך, עד שלפעמים קורה שאפשר להסתובב כל היום רק בחיפושים אחרי עוד ועוד ציורי וכתובות קיר.

כל מה שצריך לעשות הוא פשוט להביט טוב טוב על מה שעבורנו הוא בדרך כלל מובן מאליו, לפתוח את העיניים ולנסות לראות קצת מעבר, כי הם באמת מופיעים בכל מקום- בקצה בניינים גבוהים, על קירות נסתרים וגם גלויים, בפינות שראינו אינספור פעמים אבל כנראה שלא ממש הסתכלנו עליהן לעומק.

וכשאנחנו מצליחים סוף סוף לשנות סטייט אוף מיינד ולהסתכל שוב.. או אז נגלה בפנינו הקסם!


בחודש האחרון חגגנו יום הולדת גם אני וגם ארבל שהיא חברה טובה וחשבנו יחד על רעיונות למתנה משותפת שתהיה כיפית עבור שתינו. אחרי כמה שיטוטים ברחבי הרשת, היא העלתה את ההברקה שבעקבותיה הפכנו לתיירות מקומיות ליום אחד- סיור גרפיטי, איזה רעיון אדיר וכמה שמתאים לי וגם לה בול!

חיפושים והמלצות הובילו אותנו לחברת "גרפיטיול" שמוציאה סיורי גרפיטי ברחבי הארץ וגם בשכונת פלורנטין שבתל- אביב, בה ביקרנו. נלהבות ומצפות לבוקר של פאן נרשמנו ולסיור יצאנו, אנחנו ועוד עשרה חברה פלוס- מינוס, מלווים במדריכה המקסימה הדר גבאי, אמנית בפני עצמה שהיטיבה במשך כשעה וחצי לספר ולהסביר בהרחבה על מבחר יצירות קיר שובות עין ולב.

דרום העיר ושכונת פלורנטין בפרט, על אזור הנגריות שלה, הפכו כבר מזמן לזירת הבית של אמני הגרפיטי התל- אביביים. השכונה, המשתנה מדי יום, ידועה בהיותה חתרנית ובועטת ומשכנת על קירותיה יצירות רבות שגם הן משתנות ללא הרף.

נראה שבפלורנטין פשוט יותר להביע את הקול הזה שבוער בפנים ולתרגם אותו לאומנות גלויה לכל שאינה מתפרשת כוונדליזם, אחרת איך אפשר להסביר את העושר הרב הזה של ציורי הקיר שפשוט מושכים את העין לכל כיוון אפשרי?

הנה חלק ממה שראינו בסיור-

התחלנו ברחוב אברבנאל עם יצירתו של יהונתן כיס-לב "מעלה מעלה" שהיא מחווה לאמן הגרפיטי האנגלי הנודע בנקסי, שאולי שמעתם על יצירתו "ילדה עם בלון" שנמכרה במכירה פומבית ב- 2018 ומיד לאחר רכישתה השמידה את עצמה.

21.jpg

הנה עוד יצירה של כיס- לב שנקראת "מועדון 27". ממה שהבנתי וקראתי עליה, היא מביעה אמירה אודות הכאב שמגיע אחרי התפוגגותה של התהילה ועל תחושות הריקנות והפחד שיכולות להיות מסוכנות כל כך. אני משאירה למדריכי הסיור להעביר את הפרשנות הנרחבת יותר ורק מוסיפה ואומרת שמעניין ביותר לשמוע גם על הדרך בה נוצר הגרפיטי ועל אופן הביצוע של כיס-לב.

7.jpg

נראה שהאזור הפך גם לגלריית הרחוב של האמן המכנה את עצמו TAG#, שבימים עובד כמעצב דיגיטלי ובלילות יוצא להדביק את היצירות שלו ברחבי העיר. לא אהפוך את עצמי למי שאני לא ואנסה לתת פרשנות לעבודות, רק אומר שאני יכולה לזהות בהן מסר משותף שיוצא כנגד האנוכיות וההתעסקות הכמעט אובססיבית בעצמי שמאפיינים כל כך את ימינו. הנה שתי הדבקות שאהבתי במיוחד-

5.jpg

19

והנה יצירה שמחזיקה מעמד כבר 23 שנים!! היא נמצאת ממש בכניסה לשדרות וושינגטון שבשכונה וציורה על ידי האמן יגאל שתיים. חדי העין יבחינו שמדובר בהעתקה של פריים שנלקח מסרטון רצח רבין, שצולם על ידי אזרח תמים בזמנו. גם ליצירה הזאת סיפור מעניין ביותר, אומר רק שהיא שרדה בנס וכמעט כוסתה בטעות על ידי עיריית תל אביב ממש לא מזמן.

11

קבלו עוד כמה טעימות-

14

6

10

4

17

1

בסוף השיטוט ואחרי שיצאנו כולנו עם רצון לראות עוד ועוד, הובילה אותנו הדר לאזור בו אמני הגרפיטי המקומיים הקצו עבור תיירים כמונו שני קירות שלמים להתנסות עצמית! פאן!

3

8

מבינים שאני מציירת לימון? 🙂

אז קבלו ממני המלצה חמה לסיור יום ברחבי השכונה, אפשר לעשות את זה לבד אבל הרבה יותר כיף ונכון בעיני לשמוע את הסיפורים שעומדים מאחורי היצירות ממי שחי את זה והוא אחד שיודע. ועוד שוס- זאת אחלה מתנת יום הולדת! הנה אנחנו חוגגות, נהנות ומגלות בכל שנייה מחדש עוד רקע מושלם לצילום!

18

הנה קישור לאתר של חברת "גרפיטיול" (אין לי שום רווח מביצוע הזמנה דרך הקישור). סיור של שעה וחצי ברחבי פלורנטין יעלה לכם 120 ש"ח.

ממליצה להביא איתכם מצלמה טובה ואיכותית אם יש ובקבוק מים.

תהנו!


אם אתם עדיין לא חברים בקהילת לימונצ'לו, אשמח שתיכנסו לקישור המצורף ותצטרפו, כך תוכלו לקבל ממני המלצות לאטרקציות וטיולים סופר שווים עם הילדים ובכלל, הרבה מהם חינמיים לגמרי.

מוזמנים גם לעקוב אחרי באינסטבלוג של לימונצ'לו- לחצו כאן.

 

השאר תגובה